Det kan knappast ha undgått någon att mobilspel tagit spelmarknaden med storm. När smartphones först började dyka upp såg många möjligheten för dessa att hantera långt mer avancerade spel än man var van vid i mobiler som N-Gage, och med lanseringen av App Store fanns det helt plötsligt en plattform där man kunde köpa spel lika lätt som mp3:er.
Idag är mobilspel en otroligt stor marknad som bara förra året beräknades dra in så mycket som 25 miljarder dollar världen över. När man sedan jämför detta med PC plattformen som drog in omkring 36 miljarder dollar under samma period är det ju klart och tydligt att mobilmarknaden är väldigt betydelsefull idag.
Som med alla plattformar finns det naturligtvis för- och nackdelar med att spela på mobilen. Vissa spel funkar faktiskt bättre på en mobil än någon annan plattform medan andra har väldigt begränsad funktionalitet. Låt oss titta lite närmare på några aspekter av detta.
Spelutbudet till mobiler är idag väldigt stort, i somliga fall lika stort eller större än utbudet till dator eller konsoler. En del spel känns som de vore lämpade för smartphones och surfplattor redan innan dessa fanns, till exempel spel där en touchscreen är det mest naturliga sättet att spela, medan andra spel har visat sig förvånansvärt lämpad trots att få hade kunnat gissa det.
Ett bra exempel som passar in i den första kategorin är ett spel från 2010 som helt enkelt gick ut på att skära frukter som kastades upp, och det är nog ingen som inte vet vilket spel man menar när man säger så. Det är en nästan taktil känsla att skära dessa i småbitar som de slungas upp framför en och det är svårt att tänka sig att spelet skulle ha samma framgång om man gjorde detta med muspekaren istället.
Går man sedan vidare till den andra kategorin finns det nog inget bättre exempel än poker. När poker först kom ut på nätet kom det som en stor överraskning hur väl det fungerade och vilka otroliga framgångar spelet hade. Man kan ju tycka att man borde ha lärt sig något från detta, men när poker först kom till mobiler fanns det fortfarande frågor kring hur stort detta egentligen kunde bli. Svaret på detta har onekligen varit: väldigt stort. Poker i mobilen är något många pokersajter erbjuder idag, speciellt när man tittar på någon av de som ligger i toppen.
Den stora fördelen med mobilspel är ju tillgängligheten. Detta är vad som lockar många till att köpa spel till mobilen. Så länge man har lite tid över, när man till exempel väntar på bussen eller att någon ska dyka upp, kan man bara dra fram mobilen och spela lite kort. Av just denna anledning är det väldigt vanligt bland mobilspel att man kan spela en kort stund och sedan lägga ned det men samtidigt känna att man gjort framsteg, som att klara ytterligare en nivå i något klassiskt match 3-spel.
En nackdel med mobilspel är ju något som alla handhållna spelplattformer måste tänka på: batteriet. Hur mycket av batteriet ett spel drar varierar såklart stort och många enklare spel är inte mycket värre än vanliga appar. Men när batteriet börjar bli lågt och man inte är inomhus står man inför valet att leta runt efter möjlighet att ladda mobilen eller helt enkelt lägga bort den till dess att man har tillgång till ett vägguttag och en laddare.
Mobilspelmarknaden förväntas växa stadigt under de kommande åren och ta en större och större andel av den globala spelmarknaden. Hur väl dessa uppskattningar kommer att överensstämma med framtiden är ju naturligtvis något man inte annat kan vänta och se, men framtiden ser helt klart ljus ut för mobiler och spelande.